Spis treści
Dlaczego potrzebna jest przebudowa?
Dzielnica Zaborowo od lat jest oddzielona od reszty Leszna linią kolejową Wrocław–Poznań. Jedynym dojazdem pozostają ulice 1 Maja i Henrykowska – obie z przejazdami kolejowymi i rogatkami, które często powodują korki. PKP uznało, że istniejące przejazdy stwarzają zagrożenie bezpieczeństwa, szczególnie przy rosnącej liczbie pociągów.
Miasto może ubiegać się o 50% dofinansowania w ramach programu PKP „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych”. Warunkiem jest przeprowadzenie konsultacji i uzyskanie akceptacji społecznej. Wniosek o dofinansowanie trafi do PKP na przełomie stycznia i lutego 2026 r.
Jak wyglądały konsultacje?
Konsultacje trwały od 25 października do 7 listopada 2025 roku i przeprowadzono je w dwóch formach:
- spotkanie z mieszkańcami w Szkole Podstawowej nr 4 (ok. 80 uczestników),
- ankieta papierowa i internetowa, z której skorzystali mieszkańcy Zaborowa i innych części miasta.
Informacje pojawiały się w BIP, na stronie miasta, w mediach społecznościowych, prasie i na plakatach m.in. przy przystankach MZK. Łącznie oddano 298 głosów, z czego 215 było ważnych.
Który wariant poparli mieszkańcy?
Miastu przedstawiono dwa warianty:
- Wariant 1: jeden tunel w ciągu Okrężnej, likwidacja przejazdu na ul. 1 Maja.
- Wariant 2: dwa tunele — wzdłuż Okrężnej i Henrykowskiej, likwidacja obu przejazdów.
Zdecydowanym zwycięzcą okazał się Wariant 2, który poparło aż 81% mieszkańców (175 osób). Tylko 16% wybrało wariant 1, a 3% wolało pozostawienie obecnej sytuacji.
Najwięcej głosów pochodziło od osób codziennie poruszających się do Zaborowa — aż 88% ankietowanych robi to każdego dnia. Większość głosujących to mieszkańcy dzielnicy.
Najważniejsze obawy i pomysły mieszkańców
W ankietach i podczas spotkania powtarzały się cztery główne tematy:
1. Przejście piesze na ul. 1 Maja Mieszkańcy chcą, by obecny przejazd pozostał dostępny dla pieszych i rowerzystów. Miasto jest w trakcie rozmów z PKP.
2. Bezpieczeństwo na Henrykowskiej Rodzice dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 4 obawiają się zwiększonego ruchu. Projekt przewiduje jednak spowolnienia ruchu, wyniesione skrzyżowania i bezpieczne odcinki piesze.
3. Pomysł budowy łącznika równoległego do torów Proponowany przez mieszkańców łącznik między 1 Maja a Henrykowską ma usprawnić ruch i odciążyć osiedla. Miasto zapowiedziało analizę tej propozycji.
4. Parametry tuneli Nowe tunele będą miały pełne parametry dla ruchu ciężkich pojazdów oraz wygodne, bezpieczne trasy dla pieszych i rowerzystów.
Miasto przewiduje, że realizacja inwestycji potrwa ok. 5 lat.