Powiat Kościański z rekordowym dofinansowaniem. Powstanie sieć ścieżek rowerowych i węzłów przesiadkowych

2025-12-16 8:01

To największa inwestycja komunikacyjna w historii Powiatu Kościańskiego. Samorząd pozyskał blisko 60 milionów złotych unijnego dofinansowania na budowę dróg rowerowych, węzłów przesiadkowych i parkingów Park&Ride. Projekt obejmie wszystkie gminy.

Dofinasowanie dla powiatu kościańskiego

i

Autor: Powiat Kościański / Facebook

Rekordowe wsparcie z funduszy europejskich

Powiat Kościański pozyskał największe w swojej historii dofinansowanie na inwestycje transportowe. Projekt dotyczący rozwoju zrównoważonej mobilności zajął pierwsze miejsce na liście rankingowej Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021–2027.

Całkowita wartość przedsięwzięcia to ponad 86,6 mln zł, z czego 59,7 mln zł stanowią środki unijne. To aż 70 procent kosztów kwalifikowalnych.

– To największe zadanie inwestycyjne w historii powiatu i jedno z najwyższych dofinansowań w skali województwa w ostatnich latach – podkreśla starosta kościański Artur Opas.

Wspólny projekt wszystkich gmin

Liderem projektu jest Powiat Kościański, a partnerami wszystkie gminy oraz miasto Kościan. Inwestycje przy drogach powiatowych realizować będzie powiat, natomiast zadania na terenach gminnych – poszczególne samorządy.

– To dowód, że potrafimy współpracować ponad podziałami, w imię wspólnego dobra mieszkańców – mówi starosta. – Tak duży i skomplikowany wniosek wymagał ogromnej pracy. Udało się uniknąć błędów i osiągnąć sukces – dodaje.

Co dokładnie powstanie w powiecie

Projekt obejmuje nie tylko ścieżki rowerowe. Jego celem jest stworzenie spójnego systemu przemieszczania się, łączącego rower, komunikację publiczną i samochód.

– Od początku zależało nam na projekcie kompleksowym. Infrastruktura ma prowadzić do węzłów przesiadkowych i ułatwiać zmianę środka transportu – wyjaśnia Andrzej Socha, członek Zarządu Powiatu Kościańskiego.

W ramach inwestycji powstanie m.in.:

  • około 35 km dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych,
  • węzły przesiadkowe i przystanki komunikacji publicznej,
  • parkingi Park&Ride,
  • oświetlone przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe,
  • radary prędkości i aktywne oznakowanie,
  • wiaty, stacje naprawy rowerów i liczniki rowerowe,
  • systemy informujące o dostępności miejsc parkingowych.

Projekt zakłada również działania edukacyjne i promujące bezpieczne formy transportu.

Harmonogram i konkretne lokalizacje

Realizacja projektu zaplanowana jest na lata 2026–2027. W pierwszym etapie powstaną dokumentacje projektowe, a do końca 2027 roku gotowa będzie infrastruktura.

Nowe trasy i obiekty pojawią się m.in. w Kościanie, gminach Kościan, Czempiń, Śmigiel i Krzywiń – zarówno w ciągach komunikacyjnych, jak i przy węzłach przesiadkowych.

– To ogromny sukces powiatu i efekt bardzo dobrej współpracy pracowników starostwa z samorządami gminnymi – podsumowuje wicestarosta Albert Pelec.

Ex[ress Biedrzyckiej - Biedroń
QUIZ. Czwartkowy test z geografii. Stolice najmniejszych państw Europy. Przy siódmym pytaniu zrobisz duże oczy
Pytanie 1 z 15
Jakie miasto jest stolicą Watykanu?