SP 1 w Lesznie

i

Autor: TS Szkoła Podstawowa nr 1 to najstarsza szkoła w Lesznie

Oświata

Profesorowie, doktoranci i przedstawiciele środowiska akademickiego wspierają i bronią Szkoły Podstawowej nr 1. w Lesznie

2025-02-06 9:58

Ponad sto osób reprezentujących najbardziej prestiżowe polskie uczelnie podpisało się pod listem otwartym do prezydenta Grzegorza Rusieckiego. Prezydent Leszna chce zamknąć Szkołę Podstawową nr 1 z powodu nadchodzącego niżu demograficznego.

Szkoła Podstawowa nr 1. w Lesznie do zamknięcia

Grzegorz Rusiecki argumentuje chęć zamknięcia "Jedynki" nie tylko niżem demograficznym. Włodarz wymienia także kiepską lokalizację budynku przy ruchliwej drodze, brak miejsc parkingowych dla rodziców, bardzo małą liczbę dzieci z obwodu szkoły, brak sali gimnastycznej i placu rekreacji. Do tego dodaje zły stan techniczny szkoły.

Profesorowie, doktoranci i przedstawiciele środowiska akademickiego wspierają i bronią Szkoły Podstawowej nr 1. w Lesznie

W obronie SP nr 1 stanęli rodzice i nauczyciele, a teraz dołączyło do nich środowisko naukowe. 129 profesorów, doktorantów i pracowników oświaty podpisało się pod listem otwartym do prezydenta Rusieckiego. Wyrażają w nim głęboki sprzeciw wobec decyzji o likwidacji szkoły, która jako jedyna w Lesznie realizuje idee „Budzących się szkół”, stawiając na nowoczesne metody nauczania, bezpieczeństwo i wszechstronny rozwój uczniów. Likwidacja szkoły oznaczałaby zmarnowanie jej dorobku oraz sygnał, że innowacja w edukacji nie jest priorytetem miasta, co może wpłynąć negatywnie na przyszłość leszczyńskiej oświaty. Sygnatariusze listu apelują o rewizję tej decyzji, podkreślając, że SP nr 1 ma potencjał stać się inspiracją dla innych szkół oraz istotnym elementem rozwoju i wizerunku Leszna jako miasta postępu pedagogicznego.

Treść listu otwartego do prezydenta Leszna Grzegorza Rusieckiego 

LIST OTWARTY ŚRODOWISKA NAUKOWEGO ORAZ DZIAŁACZYNA RZECZ EDUKACJI W SPRAWIE LIKWIDACJI SP NR 1 W LESZNIE

Szanowny Panie Prezydencie Miasta Leszna, Grzegorzu Rusiecki,

z ogromnym niepokojem i zdumieniem przyjęliśmy wiadomość o planowanym zamknięciu Szkoły Podstawowej nr 1 w Lesznie, która w ciągu ostatnich lat stała się symbolem edukacyjnej zmiany i innowacji w Lesznie. Wobec tej decyzji pragniemy wyrazić stanowczy sprzeciw, zarówno w imieniu środowiska naukowego, jak i osób zaangażowanych w rozwój edukacji w Polsce. Odpowiedzialna decyzja w tej sprawie wymaga przyjrzenia się pominiętym przez władze faktom.SP nr 1 jest przykładem nowoczesnej, rozwijającej się placówki edukacyjnej, wpisując się w nurt tzw. "Budzących się szkół" - miejsc, które stawiają na nowatorskie metody uczenia(się), rozwój kompetencji XXI wieku oraz dbanie o wszechstronny rozwój uczniów. To jedyna publiczna szkoła podstawowa w Lesznie, która kompleksowo realizuje takie podejście, tworząc bezpieczne, kreatywne i zrównoważone środowisko edukacyjne. Zamknięcie jej to nie tylko strata dla uczniów, którzy będą pozbawieni szansy na korzystanie z tych wyjątkowych metod, ale także sygnał dla całej społeczności miasta Leszna, że innowacja w edukacji nie jest priorytetem.

W kontekście głębokiego kryzysu edukacyjnego w Polsce, postrzegamy SP nr 1 jako jednostkę szczególną, oddającą hołd progresywnej filozofii edukacyjnej, która w centrum oddziaływań stawia dziecko wraz z jego szeroko rozumianymi potrzebami, zasobami i deficytami. Począwszy od września 2021 roku, kiedy to po okresie przygotowań i wstępnych zmian, SP1 przystąpiła do ruchu "Budzących się szkół", stoi w opozycji do silnie zakorzenionych w społeczeństwie polskim szkodliwych praktyk wprowadzonych w pruskim modelu nauczania takich jak: podawcze metody, przedmiotowe traktowanie oraz wzbudzanie lęku za pomocą rozbudowanego systemu kar i upomnień, a przez to budowanie zewnętrznej motywacji do nauki etc. Nazywanie działań realizowanych w SP nr 1 przez Prezydenta "projektami" i stawianie ich na równi z projektami w innych szkołach jest uproszczeniem i można odebrać jako brak zrozumienia istoty nowoczesnej edukacji lub intencjonalne działania mające na celu zbagatelizowanie doniosłych zmian, które już zaszły w tej szkole. Chcielibyśmy podkreślić, że na szczególną uwagę zasługuje dostosowywanie systemu oceniania do obowiązujących przepisów prawa oświatowego. Szacuje się, że taki krok podjęło zaledwie 2% szkół w Polsce. Zmiana podejścia do oceniania jest jednym z najtrudniejszych zadań w procesie transformacji szkół i świadczy o dużej świadomości i dojrzałości nauczycieli oraz rodziców (i konsekwentnym wspólnotowym działaniu).

Jest niemal pewne, że po likwidacji szkoły, rozproszeni nauczyciele SP1 nie będą w stanie przekonać innych gron pedagogicznych do podobnych zmian. Jeśli nauczyciele z innych leszczyńskich szkół nie dostosowali jeszcze pracy swoich szkół do obowiązującego od wielu lat prawa oświatowego, to dlaczego teraz mieliby zmienić swoje podejście? Likwidacja SP nr 1 oznacza, że dorobek jej nauczycieli i wartości, na których oparli swoje innowacyjne podejście zostaną zaprzepaszczone.Dodatkowo, warto podkreślić, że szkoła ta posiada już ogromne sukcesy, zarówno w zakresie osiągnięć uczniów, jak i w budowaniu współpracy z rodzicami oraz otoczeniem społecznym, w tym organizacjami pozarządowymi. Niszcząc tę szkołę, niszczymy wartościowe doświadczenie edukacyjne, które jest fundamentem dla rozwoju nowoczesnej edukacji nie tylko w Lesznie, ale i w całej Polsce. Choć rezultaty działalności Szkoły Podstawowej nr 1 nie są jeszcze w pełni widoczne w wynikach egzaminu ósmoklasisty, co jest naturalnym efektem jej niedawnego przystąpienia do BSS, wszelkie dostępne eksploracje i badania naukowe oraz doświadczenia podobnych placówek wskazują jednoznacznie, że podejmowane przez nią działania zmierzają w słusznym kierunku. Tego typu zmiany w edukacji są niezbędne, a ich efekty, choć wymagają czasu, na pewno przyniosą wymierne, pozytywne rezultaty. Polska edukacja takich zmian potrzebuje!

Jako środowisko naukowe i liderzy zmian w edukacji apelujemy o rewizję tej decyzji. Wierzymy, że tam, gdzie są dobre chęci, zawsze można znaleźć satysfakcjonujące rozwiązanie. Leszno Komeńskiego potrzebuje szkół, które idą z duchem czasu, a nie regresu w edukacji. Odpowiedzialne decyzje w sprawie przyszłości tej placówki wymagają zrozumienia szerokiego ich kontekstu oraz uwzględnienia społecznych konsekwencji, a nade wszystko powinny być wynikiem dialogu opartego na wiedzy naukowej. Polityka oświatowa nie może wynikać z ekonomicznych kalkulacji i przekonań stojących w opozycji do stanu nauki. W edukacji najważniejszy jest człowiek i wspólne dobro.

Panie Prezydencie, jubileusz 80-lecia Szkoły Podstawowej nr 1 jest okazją, by docenić zarówno jej bogatą tradycję, jak i nowatorskie podejście, które doskonale odpowiada na wyzwania współczesnego świata. Likwidacja tej placówki w tak ważnym momencie, bez dania jej szansy na dalszy rozwój, byłaby wielką stratą i zmarnowaniem jej ogromnego potencjału. Szkoła Podstawowa nr 1 ma szansę stać się przykładem i inspiracją dla innych placówek oświatowych. Jej nauczyciele wytyczyli nową drogę, którą mogą pójść kolejne szkoły. Dzięki ogromnej determinacji w jednym miejscu połączono pasję i potrzebę wspierania rozwoju dzieci z aktualnymi osiągnięciami nauki oraz wykładnią prawa oświatowego. Dlatego właśnie Szkoła Podstawowa nr 1 w Lesznie powinna nadal istnieć i funkcjonować jako odrębna placówka edukacyjna.

Panie Prezydencie, nie możemy i nie zamierzamy zaakceptować Pana decyzji. Dorobek tych nauczycieli jest dla nas zbyt wielką wartością. Będziemy mobilizować kolejne osoby ze środowisk naukowych oraz wszystkich, którym zależy na przyszłości edukacji w Polsce, aby wspólnie powstrzymać tę kompletnie niezrozumiałą decyzję władz miasta i naszym zdaniem działającą na szkodę jej mieszkańców. Z determinacją będziemy dążyć do tego, by szkoła, która jest przykładem zmian i postępu w edukacji, mogła nadal pełnić swoją rolę w społeczności lokalnej miasta Leszna.Jesteśmy przekonani, że wsparcie społeczności i dorobku SP1 w Lesznie to najlepsza inwestycja w rozwój leszczyńskiej oświaty, gdyż nawiązuje do chlubnych tradycji miasta i w naszym odczuciu jest motorem napędowym jej przyszłego rozwoju. Fenomen SP nr 1 jako "Budzącej się szkoły" zasługuje na docenienie oraz szacunek i może przyczynić się do zbudowania pozytywnego wizerunku Leszna - miasta szkół, a w niedalekiej przyszłości, mamy nadzieję - miasta słynącego z innowacji pedagogicznych na skalę ogólnopolską.

Z poważaniem,

Agnieszka Adamczak - Warsztaty z Porozumieniaprof. dr hab. Roman Bäcker - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniudr Magdalena Barańska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniuprof. dr hab. Maria Barysz - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w ToruniuRobert Bielecki - Akademia Nauk Stosowanych w Koniniedr inż. Andrzej Szymon Borkowski - Politechnika WarszawskaMarta Chłoń-Hylak - Neurologopeda Metoda Krakowskaprof. UAM dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska - Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniudr Bożena Chrostowska - dr nauk humanistycznych pedagog, OlsztynSylwia Chwaliszewska - Wolna Szkoła Żyrafaprof. US dr hab. Maksymilian Chutorański - Uniwersytet Szczecińskidr Julian Czurko - Fundacja Owoc SpotkaniaAnna Dęboń - Stowarzyszenie Dopamina Labdr Maciej Dębski - Fundacja Dbam o Mój ZasięgEwa Dobiała - Oddział Psychiatryczny Dzienny dla Dzieci i Młodzieży w LesznieJarosław Durszewicz - Fundacja Szkoła bez Ocendr Katarzyna Dworniczek - Akademia Nauk Stosowanych w LesznieEdyta Ejsmot - Wiosna EdukacjiMagdalena Franka - Fundacja Arena i ŚwiatJustyna Frankiewicz-Popiołek - Fundacja Uczyć (się) z Pasjąprof. KUL dr hab. Lech Giemza, Katolicki Uniwersytet Lubelskidr Marta Grześko-Nyczka - Akademia Nauk Stosowanych w LesznieMagdalena Grzeszkiewicz-Brzęcka - trenerka Centrum Edukacji Obywatelskiejdr Tomasz Hauza - Akademia Nauk Stosowanych w LesznieGrzegorz Idziak - Placówka Doskonalenia Nauczycieli PERCEPTi EDUKACJA Zielona GóraJustyna (Inka) Ilasz - nauczycielka innowatorkaJoanna Jakś - Fundacja Prodesteprof. UAM dr hab. Sylwia Jaskulska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w PoznaniuMagdalena Jarzębowska - Fundacja Dzieci MontessoriAnna Jurewicz - Centrum Doskonalenia Nauczycieli Razem Lepiejprof. UW dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska - Uniwersytet Warszawskiprof. UŚ dr Marek Kaczmarzyk - Uniwersytet ŚląskiJoanna Kaszuba - Arena Kreatywnej EdukacjiMarzena Kędra - Szkoła Podstawowa Cogito w PoznaniuJustyna Kieliś-Talaga - Akademia Nauk Stosowanych w LeszniePiotr Klimczyk - Akademia Nauk Stosowanych Stefana BatoregoIlona Kobuszyńska - Wolna Szkoła ŻyrafaAnna Konarzewska - nauczycielka innowatorkadr Marta Kondracka-Szala - Instytut Pedagogiki, Uniwersytet WrocławskiZuzanna Kończak - Koło Naukowe Pedagogów ANS w LesznieMarcin Korczyc - Fundacja Ja, Nauczycieldr inż. arch. Małgorzata Kostrzewska - Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiejdr Agnieszka Kossowska - Fundacja Rozwoju Edukacji EmpatycznejBeata Kubsik - EDUdzielniaDorota Kujawa- Weinke - edukatorka, ambasadorka „Planu dla edukacji”dr Karolina Kuryś-Szyncel - Uniwersytet im. A. Mickiewicza w PoznaniuUrszula Leciej - innowacyjna nauczycielka-dyrektorkaPatrycja Leciej Andrzejczak - Niepubliczne Przedszkole Kreatywne Sorbonkaprof. dr hab. Roman Leppert - Akademickie Zaciszedr Joanna Ławicka - Fundacja Prodestedr hab. Ewa Maciejewska-Mroczek - Uniwersytet WarszawskiElżbieta Magiełda - trenerka Familylab Polskadr Krzysztof M. Maj - Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w KrakowieElżbieta Manthey - Fundacja Rozwoju Przez Całe Życie, Juniorowo.plBeata Matusiak - nauczycielka innowatorka, SP Radowo MałeWioletta Matusiak - Pro FuturoMarta Matyla - Wolna Szkoła ŻyrafaJózefina Matyla-Mańka - Akademia Nauk Stosowanych w Lesznieprof. UAM dr hab. Agata Matysiak-Błaszczyk - Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniuprof. UAM dr hab. Renata Michalak, Światowa Organizacja Wychowania Przedszkolnego OMEPMarcin Michalik - nauczyciel innowatordr Małgorzata Mikut - Uniwersytet SzczecińskiWiesława Mitulska - ekspertka współpracująca z Centrum Edukacji ObywatelskiejIwona Musiał - nauczycielka innowatorkaprof. PG dr hab. Joanna Mytnik - Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki GdańskiejKatarzyna Nabrdalik - Teach for PolandMarcelina Naskręt - MAMYdzieciMonika Niedzielska - nauczycielka innowatorka, szkoleniowiecMagdalena Niedźwiecka-Anuszczyk - Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Szkoła Pamięci Sensosprof. dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz - Akademia WSBdr Konrad Nowak-Kluczyński - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w PoznaniuJoanna Olejnik-Pazoła - Szkoła Językowa "Smile"Justyna Orszulak - @Edu.przestrzenieKrystian Ostrowski - HELLO School of EnglishIwona Pietrzak-Płachta - Nauczycielka Roku 2022, ZSP w PliszczynieAnna Przybyło - Szkoła Podstawowa im. Astrid LindgrenZofia Przystup - nauczycielka innowatorkaEwa Radanowicz - ODN Sensor, ekspert ds. rozwoju Kuratorium Oświaty w Szczeciniedr Mirosław Radoła - Laboratorium Polityki Oświatowej i Edukacji Obywatelskiej, WSE UAMdr Łukasz P. Ratajczak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w PoznaniuPatrycja Ratajczak - Wolna Szkoła ŻyrafaBartłomiej Rosik - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzidr Katarzyna Rukojć - Uniwersytet WSB Merito GdańskTomasz Saj - pedagog, psychoterapeuta, trenerMagdalena Sierocka - MOST Kampus EdukacyjnyAgata Sieńczak - Niepubliczny Zespół Szkolno - Przedszkolny Pro Novo w BogaczowieIzabela Skrzypczak - Wolna Szkoła ŻyrafaAnna Sowińska - Fundacja Plan DaltońskiKalina Stefaniak - nauczycielka innowatorkaDanuta Sterna - ekspertka oceniania kształtującegoMarcin Stiburski - Szkoła MinimalnaŁukasz Szeliga- tutor, polonista, szkoleniowiecprof. UŚ dr hab Magdalena Szpunar - Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu ŚląskiegoAnna Szulc - Empatyczna Edukacja => Empatyczna Polskadr Małgorzata Wałejko - Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Szczecińskidr Piotr Wasyluk - Projektowanie kreatywneKatarzyna i Maciej Winiarek - Instytut Krytycznego Myśleniadr Kinga Wnuk - NSP i NLO im. Stanisława Konarskiego w Ostrowcu ŚwiętokrzyskimOlga Woj - Mózg na Warsztat - Edukacja dla Uczącychdr Alicja Zagrodzka, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w WarszawieKatarzyna Zając-Malinowska, Pracownia KompetencjiAleksandra Zarzecka - Wolna Szkoła ŻyrafaIrmina Żarska, Gdyński Ośrodek Doskonalenia NauczycieliOlga Żłobińska - NSP Edustationdr Marzena Żylińska - Edukatoriumprof. dr hab. Leszek Żyliński - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

10-latek w samej bieliźnie błąkał się w nocy po mieście
Leszno, którego już nie ma. Rozpoznajesz te miejsca i budynki?
Pytanie 1 z 10
W 1944 roku wyburzono mury kościoła św. Szczepana. Świątynia znajdowała się przy ulicy:
Mury kościoła św. Szczepana