Do policji w Lesznie zgłaszają się praktycznie codziennie osoby oszukane przez przestępców
Przykładem działania oszustów niech będzie to co przeżyła 77-latka z Leszna.
77-latka poinformowała Policję, że za pośrednictwem jednego z internetowych komunikatorów otrzymała wiadomość od swojej rzekomej znajomej, która potrzebowała jej numer telefonu, aby móc dalej prowadzić korespondencję i „brać udział w grze”. W związku z tym zawiadamiająca niebawem otrzymała informację, że szczęśliwie wygrała 4 tysiące złotych, jednak musi podać swoje hasła do logowania do konta bankowego. Po udostępnieniu tych danych z konta kobiety zostało pobrane ponad 2 tysiące złotych - mówiła Monika Żymełka z policji w Lesznie
Inny przypadek sprzed kilku dni pochodzi z Gostynia. Kobieta chciała sprzedać na popularnym portalu kilka sukienek.
Kobieta opublikowała ofertę sprzedaży sukienek. W krótkim czasie dostała wiadomość e-mail, z informacją, że zakup został opłacony i aby odebrać pieniądze należy wejść w podany link. Szata graficzna e-maila, łudząco przypominała wiadomość z serwisu portalu Vinted. Kobieta kliknęła w przesłany link prowadzący do strony płatności, wybrała z listy swój bank i niczego nie podejrzewając – na fałszywej stronie banku - wpisała dane potrzebne do logowania i kody autoryzacyjne. O tym, że została oszukana dowiedziała się od pracownika banku, który zadzwonił do niej z pytaniem o wykonywane przelewy. Kobieta straciła 6 tysięcy złotych. Oszuści wykonali więcej zleceń przelewów, które zostały wstrzymane przez bank - informuje mówi Monika Curyk z policji w Gostyniu.
Polecany artykuł:
Nie ma dnia by ktoś nie został oszukany
Oszustwa przez telefon i internet to prawdziwa plaga. W roku 2023 w Komendzie Miejskiej Policji w Lesznie odnotowano 250 oszustw. Oto kilka rad, jak ustrzec się przed przestępcami.
- Zachowajmy szczególną ostrożność podczas rozmów telefonicznych z wszystkimi osobami, które dzwonią do nas w sprawie naszych pieniędzy!
- Nigdy nie podawajmy przez telefon danych wrażliwych, a tym bardziej dotyczących rachunków bankowych, posiadanych pieniędzy lub kosztowności!
- Nie bądźmy łatwowierni i nie ulegajmy presji chwili, czasami kilka minut zastanowienia jest niezbędne do podjęcia rozsądnej decyzji!
- Zamiast wierzyć telefonicznemu rozmówcy, udajmy się do swojego banku i przekażmy im otrzymaną informację, wówczas uzyskamy prawdziwą wiedzę w tym zakresie!
- Zawsze jeżeli dzwoni do nas ktoś podający się za pracownika banku, policjanta, prokuratora czy pracownika innej instytucji mamy możliwość sprawdzenia tej osoby i jego zamiarów kontaktując się z instytucją , nawet jeżeli nasz numer telefonu będzie blokowany przez owego rozmówcę, postarajmy się nawiązać kontakt z innego telefonu, lub zwróćmy się o pomoc do sąsiada lub kogoś w pobliżu!
- Nie wierzmy w każdą przekazaną nam telefonicznie historię, dopóki jej nie sprawdzimy u źródła, przykładem są właśnie oszustwa dokonywane metodami : „na wnuczka”, „na policjanta”, „na pracownika banku”, a pomysłowość przestępców nie zna granic!
- Nie oddzwaniajmy na ten sam numer telefonu, z którego dzwonią do nas te osoby, zadzwońmy na numer jednostki Policji, który jest ogólnie dostępny i wskazany do kontaktu!
Dbajmy o swoje bezpieczeństwo finansowe. Stosujmy zasadę ograniczonego zaufania. Łatwowierność i emocje mogą spowodować utratę oszczędności życia.