- Podpisanie umowy na budowę północnej obwodnicy Kościana zostało wstrzymane z powodu odwołania jednej z firm do KIO.
- W przetargu złożono 9 ofert, a najtańszą – wartą 87,5 mln zł – wybrano na początku listopada.
- Odwołanie blokuje podpisanie umowy i może przesunąć start inwestycji.
- Po podpisaniu dokumentów miał rozpocząć się 630-dniowy okres prac, zakładający zakończenie inwestycji latem 2027 r.
- Obwodnica obejmie m.in. 3 ronda, 3 wiadukty, oświetlenie, odwodnienie i drogi dojazdowe.
- Koszt projektu to prawie 100 mln zł, a trasa ma znacząco odciążyć ruch w Kościanie.
Odwołanie w przetargu blokuje podpisanie umowy
Zamiast finalizacji formalności i wejścia wykonawcy na plac budowy – kolejne urzędowe procedury. Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu poinformował, że procedura przetargowa dotycząca północnej obwodnicy Kościana została czasowo zamrożona.
W lipcu WZDW ogłosił postępowanie, na które wpłynęło aż dziewięć ofert. Różniły się one znacząco ceną – od niespełna 87,5 mln zł do blisko 107 mln zł. Najkorzystniejszą propozycją okazała się oferta firmy Adamietz ze Strzelec Opolskich, którą wybrano na początku listopada.
Umowa miała zostać podpisana 17 listopada. To właśnie od tego dnia ruszyłby 630-dniowy termin realizacji, co oznaczałoby zakończenie prac latem 2027 roku. Jednak jeden z uczestników postępowania złożył odwołanie, co wymusiło zatrzymanie procedury.
– „W związku z odwołaniem jednego z oferentów konieczne jest wstrzymanie dalszych działań do czasu zakończenia postępowania w Krajowej Izbie Odwoławczej. To z pewnością opóźni moment podpisania umowy, jednak na razie nie przewidujemy zmian w harmonogramie oddania drogi do użytku” – informuje WZDW.Postępowanie w KIO może potrwać kilka tygodni.
Polecany artykuł:
Co powstanie w ramach północnej obwodnicy Kościana?
Planowana obwodnica ma znacząco odciążyć Kościan, zwłaszcza jego północną część, gdzie ruch tranzytowy od lat jest uciążliwy dla mieszkańców. Projekt zakłada budowę nowej trasy z trzema rondami, trzema obiektami mostowymi, oświetleniem, odwodnieniem i pełną infrastrukturą towarzyszącą.
W ramach inwestycji przewidziano także likwidację nieczynnego torowiska, nowe nasadzenia zieleni oraz budowę dróg dojazdowych.
Trasa rozpocznie się w okolicach lasu między Kościanem a Racotem, gdzie ma powstać pierwsze rondo. Dalej obwodnica przetnie drogę do Nowego Lubosza, następnie pobiegnie w stronę ul. Pułaskiego, a jej finałowym punktem będzie włączenie do ronda na dawnej „piątce”.
Samorząd województwa przeznaczył na budowę prawie 100 mln zł, a projekt od lat znajduje się na liście oczekiwanych inwestycji drogowych w regionie.