Spis treści
Dlaczego tunel jest potrzebny
Zaborowo od lat boryka się z problemem utrudnionej komunikacji z resztą miasta. Jedyna droga dojazdowa prowadzi przez ulicę 1 Maja i przejazd kolejowy z zaporami na linii E59 Poznań–Wrocław. – „Jesteśmy skazani na coraz częstsze zamykanie tego przejazdu, ponieważ kolejarze intensyfikują ruch na linii Poznań–Wrocław” – tłumaczy Dominik Kaźmierczak z leszczyńskiego magistratu. Wzrost liczby kursów kolejowych przekłada się na coraz dłuższe korki, a to z kolei utrudnia codzienny dojazd do pracy, szkół czy centrum miasta.
Dwa warianty inwestycji
Miasto Leszno opracowało dwa możliwe warianty rozwiązania problemu.
Pierwszy zakłada budowę tunelu łączącego ulice Okrężną i 1 Maja, co pozwoliłoby na stworzenie nowego, bezkolizyjnego połączenia pod torami. Drugi, bardziej kompleksowy plan, przewiduje powstanie dwóch tuneli – jednego przy ulicy Okrężnej, a drugiego w ciągu ulicy Henrykowskiej, która i tak ma zostać zmodernizowana.
– „To nasze marzenie, by i ulica Okrężna, i Henrykowska zostały wyposażone w takie obiekty. Dzięki temu mieszkańcy mieliby dwa niezależne, bezpieczne i sprawne połączenia z centrum” – podkreśla Kaźmierczak.
Miasto przygotowuje się do złożenia wniosków o dofinansowanie inwestycji w ramach współpracy z PKP. Połowę kosztów ma pokryć samorząd, drugą połowę kolej.
Konsultacje z mieszkańcami
Zanim jednak zapadną decyzje o wyborze konkretnego wariantu, miasto chce poznać opinie mieszkańców. Spotkanie konsultacyjne odbędzie się w sobotę, 25 października o godzinie 10.00 w Szkole Podstawowej nr 4 przy ul. Henrykowskiej. – „Bardzo serdecznie zapraszamy mieszkańców. Będziemy chcieli wspólnie wybrać wariant, z którym wystąpimy do PKP. Państwa głos jest dla nas kluczowy, bo to inwestycja, która bezpośrednio wpłynie na codzienne życie całej dzielnicy” – mówi Kaźmierczak.
Spotkanie ma charakter otwarty – zaproszeni są zarówno mieszkańcy Zaborowa, jak i wszyscy, którzy korzystają z tej części miasta na co dzień.
Polecany artykuł:
Inne inwestycje w Zaborowie
Podczas spotkania z prezydentem Leszna omówiono także inne przedsięwzięcia realizowane w tej części miasta. Najważniejsze z nich to modernizacja ulicy Henrykowskiej, której koszt oszacowano na około 10 milionów złotych. Miasto złożyło już wniosek o 50-procentowe dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, a realizację zaplanowano na rok 2026.
– „To bardzo ważny układ komunikacyjny – wzdłuż ulicy znajduje się szkoła, przedszkole i tereny rekreacyjne. Dlatego zadbaliśmy o wyraźny podział ruchu pieszego, rowerowego i samochodowego, a także o wyniesione przejścia dla pieszych” – wyjaśnia Kaźmierczak.
W planach jest również dokończenie ścieżki rowerowej wokół zbiornika wodnego, co pozwoli na pełne obejście akwenu trasą pieszo–rowerową. Inwestycja o wartości 1,2 mln złotych obejmie ostatni, 550-metrowy odcinek trasy.
Podsumowanie
Budowa tunelu to inwestycja, która może całkowicie odmienić komunikację Zaborowa z centrum Leszna. Ostateczny kształt projektu poznamy po konsultacjach społecznych. Miasto liczy na aktywny udział mieszkańców – to od ich opinii w dużej mierze zależy, który wariant zostanie zrealizowany.